Szülő Jelentése - 10 Dolog, Ami A Jó És Rossz Szülőt Jellemzi
A szülő szó négy féle jelentéssel rendelkezik a magyar értelmező kéziszótárban.
1. Az anya és apa együttese, együttvéve. (fn) Lehetnek mostohaszülők (nevelők) és vér szerinti szülők. Példa mondatok: mindkét szülőm az én vállalkozásomban dolgozik. A szüleim Kecskeméten élnek minde a mai napig, és az ipar területén dolgoznak. A szüleim már öregek, és emiatt nekem kell gondoskodni róluk.
2. Valaminek az okozója, forrása, előidézője. (fn)Példa mondatok: Péter volt ennek az egész rossz ötletnek a szülője, most emiatt van büntetésben az egész csapat. Laci volt az iskolai verekedés szülője.
3. Olyan állat vagy ember, amely közvetlen szülés előtt áll, szülni szokott. (mn) Példa mondatok: A szülő bika nagyon nagy erőlködés árán hozza világra kicsinyeit a kert végében. A szülő nőt több orvos és ápoló is segítte, hogy világra tudja hozni a kisgyerekét.
4. Olyan tényező, ami előidéz, szül valamit (mn). Példa mondatok: Ez a balhét szülő viselkedés nagyon sok ember számára visszataszító volt. A haragot szülő magatartása oda vezetett, hogy végül megtorlás lett a történet vége.
10 dolog - amit a rossz szülő soha nem mond a gyerekének
Amikor a gyerekünket próbáljuk meg nevelni, tanítani, akkor nagyon fontos, hogy ezt a megfelelő normák szerint tegyük. Fontos, hogy adott esetben büntetést szabjunk ki a vétkezőre srácra, viszont abban az esetben, ha szükségtelenül, vagy jogtalanul állítunk róla negatív dolgokat, azzal csupán az önbecsülését fogjuk tönkretenni. Íme, 10 olyan dolog, amit mindenképp érdemes elkerülni, ha azt szeretnénk, hogy a gyerekeink ne szenvedjenek kárt a rossz nevelés hatására.
1. Ne bántsuk őt olyasmiért, amiről nem tehet. Nem tehet a saját identitásával, nemi irányultságával kapcsolatos tényekről, sem pedig a családi hátteréről. Fogadjuk el őt olyannak, amilyen. és próbáljuk meg támogatni minden hibájával együtt - hisz nekünk is van egy jópár.
2. Ne kritizáljuk segítségnyújtás nélkül. Az természetes dolog, hogy látunk hiányosságokat és hibákat rajta - de ne kritizáljuk őt úgy, hogy nem akarunk neki segítséget nyújtani. Ha lenne szakmai meglátásunk azzal kapcsolatban, hogy mit kellene tennie, akkor azzal együtt osszuk meg vele a gondolatainkat.
3. Ne általánosítsunk. Soha ne mondjunk olyat, hogy "mert te mindig", "mindig csak elrontod", "soha nem csinálod jól" és ennek megfelelői, társai. Mindig konkrétumokat fogalmazzunk meg vele kapcsolatban, és ezt is csak akkor tegyük, ha van rá okunk - soha ne általánosító jelleggel mondjunk véleményt.
4. Ne minősítsünk. Soha ne használjunk negatív kifejezéseket a másik félre - mint például a "lusta", "dagadt", "önző" és társai. Itt is igyekezzünk mindig, minden esetben konkretizálni, például: "nem tanulsz eleget", "nem vigyázol a formádra", de bántalmazó kifejezéseket ne használjunk.
5. Ne legyenek irreális elvárásaink. Lehet, hogy nem képes mindenre, még akkor sem, ha kifejezetten szeretnénk. Ne hasonlítgassuk őt a nagytesójához, aki zseni volt, és megnyerte az összes matekversenyt - magához próbáljuk meg mérni őt.
6. Ne beszéljünk vele ordítva. Van, amikor az ember felemeli a hangját - de nem kell túllőni a célon, mert ezzel nem fogunk tudni eredményeket elérni, sem pedig mások tiszteletét kivívni. Egy adott szint fölött felesleges feltekerni a hangerőt, mert nem tesz semmit jobbá.
7. Ne hárítsuk át a felelősségeinket. Semmilyen körülmények között ne próbáljuk meg a saját felelősségeinket áthárítani a másikra, különösen ne a gyerekeinkre. A saját érzéseinkért és kudarcainkért mindig, minden esetben mi vagyunk a felelősek.
8. Ne tagadjunk. Soha, semmilyen körülmények között ne tagadjuk le a gyermekeink valós állításait. Ha igaza van valamiben, akkor egészítsük ki a gondolatait, de ne tagadjuk le azokat semmilyen körülmények között.
9. Ne foglamazzunk meg pontatlan kéréseket. Soha ne akarjunk olyan kérdéseket és utasításokat megfogalmazni, amelyet nem értelmezhetők pontosan - hiszen ezek sokszor félreérthetőek, és nem fogja tudni megérteni a másik fél, hogy mire gondoltunk.
10. Ne állítsuk be őt rosszabbnak, mint amilyen. Lehet, hogy vannak hiányosságai, de ettől még igenis értékes. Soha ne minősítsük le őt olyan szinte, amit egyébként nem érdemelne meg a teljesítménye alapján.
10 dolog - amit a jó nevelő soha nem felejt el
1. Pontos dícséret. Amikor valamit jól csinál a gyerek, fontos, hogy a szülő megdícsérje őt ezért. Mindig el kell ismerni az ember teljesítményét, ha megérdemli - és ezt megfelelően jutalmazni. Ha elér valamit, például egy versenyen jól szerepel, akkor ez soha ne maradjon el.
2. Általános elismerés. Fontos, hogy az általános elismerés se maradjon el. Ha általánosságban véve meg vagyunk elégedve vele és a teljesítményével, akkor általánosságban véve beszéljünk vele elismerően ezért, és jutalmazzuk őt a mindennapok során azzal, hogy a kedvében járunk.
3. Normális hangnem. Mindig normális hangnemben közöljük vele a döntéseinket, soha ne váljunk őrjöngővé, dühöngővé, vagy elfogadhatatlan személyiséggé a számára.
4. Nevelés. Soha ne álljunk le a gyermekeink nevelésével. Mindig van csiszolni való a jellemükön és a stílusukon, gondolkodásukon - mindig adjunk időt arra, hogy elmagyarázzuk neki, vagy példákkal szemléltessük, hogy egy adott helyzetben hogyan illik viselkedni.
5. Dorgálás. Ha valamit nem jól csinál, akkor dorgáljuk meg őt ezért. Ha kell, akkor a büntetés se maradjon el - hiszen így fog tanulni, fejlődni, és jobbá válni. Soha ne legyünk azonban direktben bírálóak vagy agresszívek vele szemben, ez ugyanis csak rombolni fogja őt.
6. Célok kitűzése. Mit szeretne az a gyerek elérni? Milyen célokat szeretne elérni a nagybetűs életben? Segítsük őket hozzá ehhez, és támogassuk őket maximálisan abban, hogy ezeket el is tudják érni. Soha ne legyenek irreális elvárásaink!
7. Példák bemutatása. Ha vannak ilyenek a közvetlen környezetünkben, akkor hozzunk jobbnál jobb példákat arra vonatkozóan, hogy mások hogyan lettek eredményesek, és hogy hogyan lehetne az ő példájukat követni, utánozni.
8. Érzelmi támogatás. Támogassuk érzelmileg a gyermekeinket a szavainkkal és minden egyéb módon. Nyújtsunk nekik jobbot nehéz helyzetekben, ha pedig éppen szárnyalnak valamiben, akkor még inkább segítsük őket!
9. Reálisan szemléljük őt. Tudjuk, hogy mik a határai, és képességei, mire képes és mire nem - ennek függvényében próbáljunk meg neki segítséget nyújtani és célokat kitűzni.
10. Ruházzunk rá felelősségeket. Gyermekként is lehet felelősségekkel megbízni őt, mindig a saját mércéjéhet mérve. Ha a gyermek felelősségtelesen viszonyul saját magához, akkor felnőttként is így fog magára tekinteni.
Posztolta: Ottó - Szakértője A Párkapcsolatoknak És A Coachingnak.
2023-08-12